Friday, March 24, 2017

Dette er personlig!

Denne uka har både BT og Askøyværingen skrevet mye om presten som brukte en barnedåp som kamparena for sitt syn på ekteskap mellom homofile. Jeg ble både trist og sint når jeg leste det som hadde skjedd, ikke bare på egne vegne.

Møgster har en sær måte å rettferdiggjøre seg selv på! Om det var barn tilstede eller ikke er irrelevant! Som en godt voksen kvinne som er gift med en annen kvinne, ville jeg også reagert sterkt på det dersom jeg var tilstede. Jeg vet fra før at prestene på Askøy er mot likekjønnede ekteskap og velsignelse av oss i kirken.

Det berører meg personlig fordi jeg er kristen, men ikke føler meg hjemme i kirken på Askøy. Døren er ikke høy, porten er ikke vid. Jeg kan ikke komme til korken her uten å risikere å høre at min kjærlighet ikke er like bra som de som tilfeldigvis elsker en av motsatt kjønn. At fordi jeg er gift med en kvinne er ikke mitt ekteskap like mye verdt. Jeg føler ikke at Askøykirken er min kirke.

Selv om det ble åpnet for ekteskapsinngåelse i kirken mellom likekjønnede føler jeg ikke at kampen er vunnet. De konservative skremmer mange bort fra kirken, og jeg håper vi snart får én prest som er liberal, vi trenger det sårt!

Her er lederartiklen i Askøyværingen som omtaler saken:
http://www.av-avis.no/meninger/leder/A-ytre-homofiendtlige-meninger-i-en-barnedap_-er-a-trakke-kraftig-i-salaten-14982b.html

No comments: