Sunday, April 06, 2014

Min forståelse av ekteskapsforståelsen #Kirkemøtet

Debatten om ekteskapsforståelse på Kirkemøtet varte i over fem timer. Jeg hadde på forhånd trodd at det skulle bli mange vonde ord og høye konservative stemmer, men jeg tok heldigvis feil. Selv om komiteen hadde et klart mindretall som var for ekteskapsliturgi (kun tre av 19) var hoveddelen av innleggene positive. I alle fall hørtes det slik ut for meg. I etterkant angrer jeg på at jeg ikke noterte hvor mange innlegg det var for og mot, samt innlegg for liturgi for velsignelse av par som ha fått borgelige vielse.

Debatten var preget av en åpenhet og det var mange tøffe delegater som turte å fortelle om sitt ståsted. Det har jeg respekt for, enten du er på den ene eller den andre siden. Vi fikk høre om folk som hadde endret syn, pragmatisme er en fin egenskap. Det er viktig å være fast, men det er viktigere å ikke gro fast!

Man tenker ofte at det er den eldre garde som er konservativ og at de yngre er liberale. Slik var de egentlig ikke her. Vi hørte ganske mange som må kalles unge som var konservative. Det var blant annet kun èn person som nevnte syndefallet, og hun var i kategorien "ung". Denne personen snakket også om potteskår og pottemaker, noe som gikk litt over hodet på meg.

Biskopen i Stavanger, Erling Pettersen,var en av mange som rørte meg. Han sa blant annet at vi må slå i sttykker skammens mur som mange lhbt-personer har måttet stange hodet i, og at vi må la kirkens rom bli kjærlighetens rom også for homofile. 

"Ver varsom med korleis du bruker bibelord som spyd og sverd. Du kan ta feil." sa Nils Dagestad. Dessverre var de nok ikke alle som hørte på det, de fleste "kjente" bibelsitat som man liker å bruke for å argumentere mot homofili ble trukket frem. At de fleste av dem dreier seg om overgrep, var det selvsagt ingen som nevnte.


Det mest brukte argumentet for at ekteskapsliturgi for likekjønnede ikke skal lages var, ikke overraskende, at ekteskapet er for èn kvinne og èn mann, og at dette står i bibelen. En del var også bestemte på at ekteskapet var til for å skape familie, men sa ingenting om de mange heterofile som enten ikke kan eller vil ha barn. Lengst av alle trakk Øivind Benestad det. Han snakket om anarkisme og ekteskapstoget som kirken må hoppe av før det er for sent. Han blandet også inn facebook som vil lage mange flere kategorier for kjønn. Og selvsagt alle barns rett til en far og en mor. 

Jeg ble, som også nevnt tidligere, imponert over mange, blant andre min venn fra Oslo Karin-Elin. Du skal vite at ordene du sa helt på slutten av den lange debatten varmet. Det gjør ekstra godt å høre slik fra en person man bryr seg om. Dessverre sluttet sendingen å fungere midt i innlegget hennes, men håper hele debatten legges ut i morgen!

Det var en lang debatt. Avgjørelsen faller tirsdag, jeg ber for at det skal gå vår vei. Jeg er ikke fornøyd om det blir en liturgi for velsignelse! Det er på høy tid at likekjønnede blir tatt inn i varmen, og får gifte seg i kirken!

Jeg kommer nok tilbake med mer!

Og forresten; jeg fikk bingo! 

No comments: