Thursday, October 10, 2013

Verdensdagen for psykisk helse - 10. oktober

Vi har jo mange ulike dager som blir markert, og i dag markeres Verdensdagen for psykisk helse. En dag for å være åpen og kanskje ta det første skrittet til å være åpen om at man har en psykisk helse som gjør at man iblant ikke fungerer som "alle andre".

Hva vil jeg så med dette? Jo, jeg vil være tøff og fortelle litt om min psykiske helse. Om du nå tror at du skal få en lidelseshistorie, kan jeg berolige deg med at det skal du ikke (håper jeg!)! Jeg skal rett og slett bare fortelle at jeg pga at min psykiske helse ikke alltid er 100% perfekt har vært sykemeldt en periode. Jeg har gått til psykolog i flere omganger, og jeg anser meg selv som rehabilitert selvskader. Velger å ikke si så mye om bakgrunnen for dette, bare at livet selv kan gi mange fysiske og psykiske arr, og ikke alle gror like lett.

Nå tenker mange kanskje: oj, tør hun virkelig å skrive om dette? Hun er jo på jobbjakt! Hva om en potensiell arbeidsgiver ser det? Hva vil de tenke da? Til det har jeg å svare (etter å ha tenkt en del på det): dersom noen velger å ikke ansette meg pga at jeg er åpen om at jeg ikke er 100% psykisk frisk til en hvert tid, så tenker jeg at jeg likevel ikke ville ønske å jobbe der. (det er vel heller ikke lov å diskriminere pga slike ting etter norsk lov)

"Men hvordan GÅR det med deg nå?!" har kanskje noen lyst til å spørre. Jotakk, jeg har det ganske fint, livet er jo en berg-og-dalbane for de fleste av oss. Noen dager har man det ikke så bra, andre dager tenker man at "hey, livet er jo egentlig veldig fint!". Slik er det med meg også!

Så folkens; dette var bare for å statuere et eksempel. Det er ikke så farlig (selv om jeg nok kommer til å lure på om jeg tør å publisere dette)! Og om du lurer på noe er det bare å spørre, jeg er ikke skjør og kommer ikke til å bli knust. Svarer selvsagt ikke på alt, man har sine personlige grenser. Håper alle får en fin dag, og at flest mulig får med seg en eller flere markeringer av dagen!

Se hverandre - gjør en forskjell!

No comments: