Sunday, October 20, 2013

Zdravko: En historie om en helt.

På plakaten til Zdravko står det:
"jeg er også på priden!"
For to år siden var jeg på min første og (til nå) eneste ILGA-konferanse i Torino. Der møtte jeg mange tøffe folk som virkelig har kjempet for retten til å være den de er og elske den de vil. En av disse var Zdravko Cimbaljevic fra Montenegro. Den gang den eneste åpne i hele landet, og leder av lhbt-organisasjonen Progress. Vi har holdt kontakt via facebook og twitter, og sett at det har vært små fremskritt i landet. Men for Zdravko har ikke situasjonen vært spesielt enkelt. Etter å ha fått mange trusler på livet har han måttet flykte til Canda, og søker nå asyl der. Politiet i Montenegro vil rett og slett ikke beskytte han, og det ble for farlig å bo i hjemlandet, de mener han kunne latt være å gjøre seg til en offentlig person.

Litt om Montenegro og forholdene for lhbt: I 2010 vedtok parlamentet en ikke-diskrimineringslov som omfatter seksuell orientering og kjønnsidentitet som diskrimineringsgrunnlag. Dette var for å kunne tilfredsstille EU sine krav. I praksis er det dog mye diskriminering, både av myndigheter og ikke minst av hooligans og konservative kristne i landet. Det blir sett gjennom fingrene med, og til daglig griper ikke politiet inn. Heller ikke i dag, etter at den første pride-paraden i landet ble arrangert grep politiet inn da hooligans angrep. Under selve paraden beskyttet politiet deltakerne.

I dag var det pride-parade i hovedstaden Podgorica. Dette var på en måte Zdravko sin parade, noe han har jobbet lenge for å få til. Han fikk kun oppleve dagens parade via skype, og forteller meg at han ikke kunne holde tårene tilbake. Det er vondt å ikke kunne være i hjemlandet sitt simpelthen fordi han er homofil og har valgt å ikke holde dette hemmelig. Det er sårt å vite at hans søstre og brødre i hjemlandet diskrimineres, utsettes for vold og setter livet sitt i fare om de er åpne homofile. Hva vil skje etter dagens parade? Vil alle kunne gå trygt i gatene?

Om noen dager er det en ny ILGA-konferanse, denne gangen i Zagreb. Jeg håper at alle som skal dit virkelig benytter muligheten til å knytte kontakter og få nye venner. Vi må åpne øynene og se hva som skjer i Europa i 2013! Jeg håper og ber om at Zdravko får asyl, men mest av alt håper jeg at han snart kan flytte hjem til sin familie og venner som han ønsker!

Les mer om Zdravko og hans engasjement som førte til at han måtte flykte til Canada.

No comments: