Monday, June 10, 2013

Om å pynte på sannheten

I morgen har Dumaen i Moskva andre og tredje lesing av loven som tidligere ble kalt anti-propaganda-loven, og dermed kan de med 99% sikkerhet ha vedtatt den før de tar sommerferie. Jeg sa altså "tidligere kalt", for mine venner i Russland forteller at de har skrevet om loven, slik at den skal være mer spiselig, ikke for egne politikere, men for vestlige. Konsekvensen av loven blir dog den samme.

Der de tidligere snakket om homofile eller lhbt, snakker de nå om ikke-tradisjonelle verdier. Det de tidligere kalte propaganda, kaller de informasjon. De har snudd på lovteksten slik at det nå handler enda mer om å beskytte barna. På denne måten tenker de (tydeligvis) at vestens fordømmelse skal avta, men jeg har større tro på våre politikere.

Det er enkelt å gjennomskue at dette er den samme loven som ble vedtatt med 377 mot 1 blank stemme tidligere i år. For våre søstre og brødre i øst vil det ikke bli lettere å være lhbt-personer, det vil bli stadig vanskeligere. Når loven blir vedtatt tror jeg og mange med meg at homofobien vil øke (om mulig), og det er vanskelig å forestille seg hvor tøft det blir for alle som ikke lever "tradisjonelle familieliv", som ikke forelsker seg i en av motsatt kjønn eller som ikke har et tradisjonelt kjønnsuttrykk eller -opplevelse.

I morgen kl 12.00 russisk tid er altså tidspunktet. Ironisk nok på samme dag som vi her i Norge feirer 100 årsjubileet for stemmerett for kvinner. Amnesty har et fint slagord som passer så alt for godt i disse dager: "Hva gjør vi når noen blir nektet å vise sin kjærlighet? Vi gir dem vår!"

No comments: