Wednesday, May 08, 2013

Regnbuemessen 2013

r
Søndag var det endelig klart for Regnbuemesse i Johanneskirken. Jeg og Ann Elisabeth pynta utenfor kirken og alt lå til rette for en fin stund. Og det var det også! Veldig fin. Det å se regnbueflagget på prekestolen er noe helt spesielt.

Dessverre var det noe som ødela for oss, som mente at vi ikke skulle være der, nemlig at "eksil-presten" Kørner kom inn i kirken under messen, og satte en støkk i oss alle. Det er ikke hver dag jeg uttaler meg til både Dagen, BA, Gay star news og NRK Hordaland, men dette var altså dagen for det.

Dette var imidlertid bare ca 10 minutter av messen, og vi glemte ganske raskt opptrinnet, ikke minst når presten kom med følgende formaning: "Kirken vår er stor nok til å romme alle, men jeg ber om at alle som er her viser respekt, og ikke ødelegger gudstjenesten. Det er vanlig folkeskikk. Og de som ikke ønsker å være her, og som syns at dette er vondt og vanskelig, det er bedre at dere forlater kirken. Vi kommer ikke til å akseptere å bli behandlet dårlig lenger. Rett og slett."  Fint og bestemt, og veldig riktig.

Bønnevandringen var også en veldig fin opplevelse. Brød og vin, lystenning, offer til kristne lhbt-personer i Russland, velsignelse og man kunne skrive noe man ønsket at presten skulle be for. Det ga tid til ettertanke. Tid til å huske hvorfor man var kristen, og det gjør alltid godt. Å få en forvisning om at det er riktig. Dette blir kanskje litt vel personlig, men jeg følte meg som en mer hel kristen etter denne messen, og det til tross for Kørner. Eller kanskje på grunn av?


Vil rette en stor takk til prestene, Åpen kirkegruppe og til alle andre som deltok.

No comments: