Tuesday, May 08, 2012

Stopp alle klokkene,
legg telefonen død.
Gi hunden et saftig ben
så den slutter å gjø.

Bring pianoet til taushet,
slå dempet på tromme,
bær ut kistene;
la de sørgende komme.

La flyene kretse i kveldens glød.
La dem skrive på himmelen:
De er døde.

Svøp duene i hvite bånd.
La politimennene gå med sorte
hansker på sin hånd.

De var mitt nord, mitt sør,
mitt øst, mitt vest.
De var min glede
i hverdag og fest.

De er i min dag og i min natt.
De er mine ord og min sang.
Jeg trodde kjærligheten ville vare evig.
Jeg tok feil den gang.
Hva skal vi med stjerner nå?
Bare gjem dem vekk,
pakk månen ned
og legg solen i en sekk.

Hell havet ut
og hugg skogen ned.
For nå kan intet gi meg fred.

Originaltittel: Funeral Blues av William H. Auden.
Oversetter ukjent, bearbeidet av Espen Olafsen

No comments: