Monday, June 27, 2005

Oppsummering av det å være homo for en uke

Skal prøve å fatte meg i korthet, for jeg vet jo at ikke alle synes det er like interessant å høre om Europride! Fredagen var det klart for svensk midsommarfest med bamseklubben som arrangør. Det er veldig søtt med store mannfolk i ballerinaskjørt og Pippi Langstrømpefletter! :) Senere på kvelden var det duket for norsk-svensk konsert med Bodies without organs (x-Army of Lovers), The Ark og Morten Abel. Det første bandet ga meg lite, men det er alltid bra med The Ark! Når de kom med "Calleth you, commeth I" som ekstranummer var det full ekstase på Rådhusplassen! Jeg hadde iløpet av kvelden blitt overtalt til å bli med på kvinnekvelden på gamle posthuset, og det tok veldig lang tid før Abel kom på scenen. Kvart over 11 fant man ut at man ikke ville vente lenger. Kvinnekvelden var ...fuktig og varm, og jammen tror jeg ikke at jeg så mennesker der som jeg kanskje ikke hadde forventet å se...

Lørdag var den store paradedagen, og siden det ble ganske sent kvelden i forveien bestemte jeg meg for å kun se på paraden. Vinner av paradeprisen ble, fortjent nok, Bamseklubben. Denne gangen i badeutstyr.

Etter paraden var det klart for "Villskudd-matiné", eller det som i gode gamle dager ble kalt prisutdeling. Følgende fikk priser:
1) Gerd Brantenberg - Forfatterprisen (for den nye versjonen av "Opp alle jordens homofile")
2) Norges Fotballforbund - Homofob-prisen (BUUUUU!!!)
3) Oslo Bispedømmeråd - Homofrydprisen (for å ha ansatt en homofil studentprest ved UiO)
4) Publikumprisen for Skeive Filmer - Sommerstorm
5) Æreshomo - Rolf Angeltveit (leder i Helseutvalget)
og altså
6) Bamseklubben - beste paradeinnslag.

Selveste Sir Ian McKellen (også kjent som Gandalf) kom for å ta imot stafettpinnen og en liten ærespris...siden London skal ha Europride i 2006. Nordmenn er jo ikke kjent for å være supergode i engelsk, noe Ian kunne fortelle om:
This is much better than an Oscar, and much easier to win too. I was told before I came that I was to receive a kilt, not a Quilt (lappeteppe), sa han muntert.

Så var det på tide for meg å rusle hjemover, Anneli Drecker fikk være så mye fin hun ville, jeg ville hjem og se film!

"Nine Dead Gay Guys" var ingen dum erstatning!! :)

(det vil snart komme flere bilder fra EuroPride)

No comments: