Wednesday, June 15, 2005

Jeg reiser alene!

Så var jeg endelig på plass i Stavanger (og endelig fant jeg en internettkafé!)! Skal ta det kronologisk og prøve å være strukturert og få med alle viktige begivenheter... Bilder fra turen får jeg dessverre ikke lagt inn, da også denne nettkafeen har restriksjoner mot sånn, men det kommer. Enkelte synes visst det er rart at jeg reiser på ferie alene, uten å ha planlagt å møte noen...men jeg ER jo litt rar... :D

Dag 1 - avreisedagen
Jeg reiste fra Gardermoen i går kl 14:20, og til tross for at flyet både sprengte lydmuren og bihulene mine gikk flyturen meget bra! Landet gjorde vi også! Vel fremme på Sola fant jeg kofferten min og loffa avgårde til flybussen. Pga byggevirksomhet måtte jeg hoppe av bussen tidligere enn planlagt, og dermed var det på tid med litt studering av kart for å finne hotellet. Så stod jeg der da, og plutselig stod en person forran meg (nei, jeg var ikke så sliten at jeg hallusinerte) og strakk fram hånda. Skeptisk som jeg er venta jeg litt før jeg tok personen i hånda. Hjernen min jobba på høygir... "HVEM er dette?" Så plutselig huska jeg det, det var ei jeg har chatta litt med på Gaysir. Vi ble enige om å møtes senere på kvelden for en øl. Ny oppgave for hjernen min (nå var det den paranoide delen som satte i gang); "HVEM hadde tipsa henne om at jeg var i Stavanger?" SMSer fløy hit og dit, men det var jo ikke så mange som visste at jeg skulle til Stavanger, så jeg måtte til slutt slå meg til ro med at det var KUN tilfeldigheter.

På ettermiddagen gikk jeg litt (i ring) for å bli kjent i byen, og ble ganske flink (på det ene kvartalet) til slutt om jeg skal si det selv (og hvem ellers skal si det?) Planen var egentlig å gå turløypa "I Sigvarts fotspor", men til min store overraskelse og skuffelse var ikke denne løypen eksisterende. Hva er det de tenker på? Og hvorfor spiller alle Bjørn Eidsvåg og ikke Sigvart?

Kvelden kom og jeg møtte denne halvkjente, la oss kalle henne Olga Marie siden jeg ikke har avklart om jeg kan skrive om henne her, ved domkjerkå. Turen gikk først til "Folken" (studenthuset i Stavanger). Der fikk jeg en eksklusiv omvisning, og jeg syntes det var ganske fint jeg, faktisk! MEN hvem andre enn Eidsvåg var avbildet på en plakat på veggen? Det kan jo tenkes at de nettopp hadde tatt ned Dagsland-plakaten for å restaurere den!? Etterhvert møtte jeg både en jeg hadde møtt før og endel jeg ikke hadde møtt. Øl ble drukket i ganske store doser. Petter (fra jobben) hadde bursdag i går, og både jeg og en av de andre prøvde å ringe han. Som vanlig tok han ikke telefonen, men ringte tilbake til den andre. Han fortalte hvor han var, og at han satt sammen med bl.a. meg. Jeg fikk snakke med han, og han hørtes litt forvirra ut, men skjønte alt når jeg forklarte om utligninga.

Etter "Folken" stod "Cementen" for tur. Der ble vi imidlertid ikke så lenge. Det KAN ha noe med at  klokka nærma seg halv to. Jetlagen førte til at jeg var litt sliten fra før, og alderen hjelper jo heller ikke. Kom meg hjem, la meg, sovna.
End of day one

Dag 2 - Å, så-godt-kjent-jeg-er-i-Stavanger-nå-dagen
I dag skulle jeg vise at jeg var flink kartleser, og det klarte jeg. Bare synd ingen kunne se meg, for det var ikke flaks i det hele tatt! Første mål var Viking-butikken. Den ligger på andre siden av Vågen, og bare det var jo en utfordring. Det ER ikke så lett å se forskjell på Vågen og Breiavatnet på nært hold! Men med litt god kartlesing og common sence fant jeg frem. Dessverre var de utsolgt for de fleste ting i min størrelse. Hva ER dette med L i damestørrelse? Betyr det "liten"??? Jeg måtte ta til takke med buttons-imitasjoner samt at jeg kjøpte Viking-CDen. Det skal bli fint å høre på den når jeg er tilbake på hotellet, tenker jeg!

Etterhvert kom sola frem, og jeg bestemte meg for å slenge meg på et fjordcruise. Det var meg, masse tyskere, amerikanere og noen kjekke nederlendere. Det er nesten sjokkerende å se hvor naive og lette å glede disse folka fra USA er. De ble jo fra seg av lykke når de skulle få smake på ekte norsk fossevann. Tyskerne derimot var skeptiske og lurte på om de ble forgifta. De kjekke nederlenderne så jeg ikke reaksjonen til, men det kan tenkes at de vaska seg med vannet!? Sola ble borte etterhvert, men som gammel ikke-speider jeg er hadde jeg med nok klær. Det var litt rart å se Preikestolen fra den vinkelen, ellers ser man det jo stort sett enten ovenfra, og da ser den helt annerledes ut. Ellers var det både geit, sel og måker å skue.

Jeg var egentlig på utkikk etter et sted å spise, men så fant jeg denne nettkafeen og da måtte jeg bare stikke inn her en tur. (Joda, jeg kan finne tilbake hit NÅR som helst!!) Nå som jeg har blogget ferdig kan jeg gå og spise med god samvittighet, trygt forvisset om at jeg har fått formidlet til omverdenen hva jeg gjør og hvor jeg er.

Vi snakkes!

No comments: