Monday, July 02, 2012

Egalia vs virkeligheten.

Etter tre fine dager i Oslo og Skeive dager, der jeg for en gangs skyld var en del av flertallet, tenkte jeg at jeg måtte blogge litt. Selv om jeg egentlig ikke var så mye på selve Skeive dager, føler man at det er mer okey å være skeiv disse dagene. Kanskje fordi de som bor der er mer klare for at man viser sin skeivhet. Det skal heller ikke stikkes under en stol at jeg, og sikkert mange med meg, tenker at folk har større problemer med at vi er ikke-heterofile enn det som er tilfellet. Sannsynligvis er det veldig få som egentlig bryr seg. Og hvorfor skulle de? Sånn egentlig?

Det største for meg med Skeive dager er, og har vært, paraden på lørdag. Det å se så mange (i år ca 12 000) mennesker gå gjennom Oslos gater for å feire at det er helt ok å være den man er, uansett hvem man blir forelsket i eller hva man velger å definere seg som, er veldig stort. Selv for meg som har vært åpen mer eller mindre siden 2001. LLHs slagord i år var "STOLT", og det passer fint. For jeg ER stolt. Stolt over å bo i et land der man kan være åpen. Stolt over at jeg engang turte å bli åpen om at jeg forelsker meg i jenter selv om det kostet.

Så kommer jeg hjem. Til hverdagen og heteronormativiteten*. Reiser omtrent direkte i 85-årsdag til mormoren til hun jeg er gift med. Selv om jeg kjenner de fleste der, er det alltid noen som ikke husker hvordan det henger sammen. Hvem er jeg og hvorfor er jeg med i selskapet. Åja, jeg gift med Synnøve. Prøver ofte å være litt i bakgrunnen, kanskje jeg slipper å snakke så mye om hvem jeg er. Og hva jeg jobber med. Merker at jeg ikke er så stolt som jeg burde være. Og det er ikke noe jeg er stolt over, men iblant er det ganske vanskelig å være i mindretallet. Vanskelig å være en av "de andre".

[dette ble et pussig blogginnlegg, men jeg hadde det klarere i hodet på veien fra selskapet. dessverre hadde jeg ikke med pc i bilen.]

* Heteronormativitet er et uttrykk som beskriver den sosiale normen og institusjonaliserte antagelsen om at alle mennesker i utgangspunktet er heterofile, og at avvik fra dette er unormalt og tillært.

No comments: