Thursday, December 29, 2011

So long Astrup F.

Det er litt vemodig å tenke på, i morgen stenger Astrup Fearnley-museet(heretter kalt AF) i Dronningensgate. for godt! Heldigvis åpner de igjen i september, den gang på Tjuvholmen.

Mitt første møte med AF var i 2004 med utstillingen "Everything is connected he, he, he". Det var spesielt, nytt, men akk så bra! Såvidt jeg husker var også Damien Hirst sin installasjon "Mother and child divided" der da. I respekt for Inger Marie(heretter kalt IMS)skal jeg ikke vise bilde av den. AF var liksom mitt og IMS sitt sted. Etter at jeg flytta fra byen har det vært en selvfølge å møtes der. For å se på nye og ikke minst ikke fullt så nye kunstverk. Og diskutere om Jeff Koons sine kunstverk er blåst opp eller ikke. Se på sære, og gjerne litt ekle, videoer. Mens "Mother and..." fremdeles var der måtte jeg skygge for den så IMS slapp å se (selv synes jeg den er vakker, og håper den kommer hjem til Tjuvholmen). AF vekket, og vil nok fremdeles vekke, mange ulike følelser. I tillegg ble det en fin vane. Et sted vi kunne tusle rundt og snakke om alt og ingenting. En litt bortgjemt perle!

Av utstillinger jeg har satt ekstra pris på vil jeg nevne Gardar Eide Einarsson - Power has a Fragrance, som blant annet var inspirert av Captain America. Og selvsagt Yoko Ono sin utstilling "Horizontal memories". Fra den sistnevnte vant jeg en tskjorte i AF sin julekalender i 2010.

Lykke til med flytteprosessen, vi sees nok i høst! Takk for mange fine opplevelser!

Kjenner du ikke til AF? sjekk deres web-side, og bli med til Tjuvholmen til høsten! Dersom du bor i Oslo har du fremdeles mulighet til å gå på museet i Dronningensgate!

So long!

No comments: